Lucas Debargue

Concerts, interprètes, émissions, sortie CD
Répondre
pianojar
Messages : 7867
Enregistré le : jeu. 25 juin, 2015 17:44
Mon piano : Yamaha GA1
Localisation : Oise

Re: Lucas Debargue

Message par pianojar »

Avatar du membre
Christof
Messages : 8277
Enregistré le : lun. 18 avr., 2016 17:08
Mon piano : Yamaha G3
Localisation : Paris

Re: Lucas Debargue

Message par Christof »

A signaler :
Si vous ne l'avez pas vu, Lucas à apporté (en message écrit) quelques petits éclaircissements ou ajouts correctifs à sa vidéo récente d'interview...



(nb : se reporter à l'interview sur la page youtube pour avoir le découpage et le minutage des chapitres dont parle Lucas ci-dessous)

Tout abord merci à Etienne, et à Christophe qui nous a accueillis très chaleureusement chez lui pour cette rencontre…
Et merci à vous tous pour ces commentaires qui ont tout pour m’encourager à poursuivre dans cette voie de communication mixte musicale et orale. Un musicien n’est pas obligé de parler - il y a eu, il y a et il y aura toujours de grands interprètes mutiques -, mais ça a toujours été naturel pour moi de le faire car j’estime que cela permet d’élargir le partage sans rien retirer au mystère de la musique, à tout ce qu’on ne pourra jamais exprimer en mots à son sujet.

Pour moi tout ce qui peut être compris et exprimé… doit l’être. À condition que ça soit fondé, car la pente vers le charabia et le n’importe quoi n’est jamais loin. Notre cerveau et nos facultés d’expression nous trahissent souvent ; et un petit détail erroné peut engendrer une avalanche d’erreurs. Ainsi je tâche comme je peux d’argumenter, démontrer, étayer aussi solidement que possible, mais il m’arrive bien sûr de dire des bêtises. A ce propos, il me paraît nécessaire d’apporter quelques précisions et corrections à cette vidéo :

2:00 Pour écouter la musique de mon frère Robin :
- Barge https://distrokid.com/hyperfollow/barge4/barge
- Viola Kane https://violakane.bandcamp.com/music

9:00 Verdi. Mon propos peut prêter à confusion : j’ai parlé d’un Verdi qui aurait écrit ses “grands opéras à la cinquantaine passée”, en vérité il avait quand même déjà atteint une maturité artistique à 30 ans lui permettant d’écrire Nabucco, puis Rigoletto et la Traviata à 40 ans. Mais ça n’est pas le parcours typique du musicien précoce ; et c’est bien le Verdi vieillissant qui brillera le plus par sa singularité : Falstaff, Otello… J’ai voulu dire beaucoup, trop vite, ce qui donne un propos confus et dans une certaine mesure erroné.

32:00 Mémoire. Voir la vidéo “mieux apprendre et étudier” sur la chaîne science étonnante de David Louapre. Fantastique chaîne au demeurant !

38:00 Samson François. Il n’y a qu’une version au disque en vérité, avec Cluytens à la baguette, 1959.

49:30 Je me suis emmêlé les pinceaux. Pour moduler de do majeur à sol majeur, c’est sol# la note qui peut tout changer, car sensible de la mineur, accord de sous-dominante de sol majeur ! C’est pour aller de sol majeur vers do majeur que do# peut-être “la” note, car sensible de ré mineur accord de sous-dominante de do majeur…

52:00 Mozart. Pas de pizzicato à la basse dans ce mouvement lent de Mozart, en vérité. Des croches, courtes donc, mais jouées arco.
pianojar
Messages : 7867
Enregistré le : jeu. 25 juin, 2015 17:44
Mon piano : Yamaha GA1
Localisation : Oise

Re: Lucas Debargue

Message par pianojar »

Une interview à Verbier

Irene_cl
Messages : 70
Enregistré le : dim. 11 févr., 2024 17:30
Mon piano : Pleyel

Re: Lucas Debargue

Message par Irene_cl »

Christof a écrit : mer. 09 avr., 2025 0:40 A signaler :
Si vous ne l'avez pas vu, Lucas à apporté (en message écrit) quelques petits éclaircissements ou ajouts correctifs à sa vidéo récente d'interview...



(nb : se reporter à l'interview sur la page youtube pour avoir le découpage et le minutage des chapitres dont parle Lucas ci-dessous)

Tout abord merci à Etienne, et à Christophe qui nous a accueillis très chaleureusement chez lui pour cette rencontre…
Et merci à vous tous pour ces commentaires qui ont tout pour m’encourager à poursuivre dans cette voie de communication mixte musicale et orale. Un musicien n’est pas obligé de parler - il y a eu, il y a et il y aura toujours de grands interprètes mutiques -, mais ça a toujours été naturel pour moi de le faire car j’estime que cela permet d’élargir le partage sans rien retirer au mystère de la musique, à tout ce qu’on ne pourra jamais exprimer en mots à son sujet.

Pour moi tout ce qui peut être compris et exprimé… doit l’être. À condition que ça soit fondé, car la pente vers le charabia et le n’importe quoi n’est jamais loin. Notre cerveau et nos facultés d’expression nous trahissent souvent ; et un petit détail erroné peut engendrer une avalanche d’erreurs. Ainsi je tâche comme je peux d’argumenter, démontrer, étayer aussi solidement que possible, mais il m’arrive bien sûr de dire des bêtises. A ce propos, il me paraît nécessaire d’apporter quelques précisions et corrections à cette vidéo :

2:00 Pour écouter la musique de mon frère Robin :
- Barge https://distrokid.com/hyperfollow/barge4/barge
- Viola Kane https://violakane.bandcamp.com/music

9:00 Verdi. Mon propos peut prêter à confusion : j’ai parlé d’un Verdi qui aurait écrit ses “grands opéras à la cinquantaine passée”, en vérité il avait quand même déjà atteint une maturité artistique à 30 ans lui permettant d’écrire Nabucco, puis Rigoletto et la Traviata à 40 ans. Mais ça n’est pas le parcours typique du musicien précoce ; et c’est bien le Verdi vieillissant qui brillera le plus par sa singularité : Falstaff, Otello… J’ai voulu dire beaucoup, trop vite, ce qui donne un propos confus et dans une certaine mesure erroné.

32:00 Mémoire. Voir la vidéo “mieux apprendre et étudier” sur la chaîne science étonnante de David Louapre. Fantastique chaîne au demeurant !

38:00 Samson François. Il n’y a qu’une version au disque en vérité, avec Cluytens à la baguette, 1959.

49:30 Je me suis emmêlé les pinceaux. Pour moduler de do majeur à sol majeur, c’est sol# la note qui peut tout changer, car sensible de la mineur, accord de sous-dominante de sol majeur ! C’est pour aller de sol majeur vers do majeur que do# peut-être “la” note, car sensible de ré mineur accord de sous-dominante de do majeur…

52:00 Mozart. Pas de pizzicato à la basse dans ce mouvement lent de Mozart, en vérité. Des croches, courtes donc, mais jouées arco.
A t-il reçu des mauvaises critiques et remontrances, pour se sentir poussé à produire ce texte correctif?
Avatar du membre
Nick Borderline
Messages : 3066
Enregistré le : dim. 22 nov., 2015 13:49
Mon piano : Steingraeber & Söhne droit 116cm
Localisation : Courbevoie
Contact :

Re: Lucas Debargue

Message par Nick Borderline »

Irene_cl a écrit : lun. 19 mai, 2025 21:30 A t-il reçu des mauvaises critiques et remontrances, pour se sentir poussé à produire ce texte correctif?
Peut-être. Les musiciens sont de grands perfectionnistes et les critiques aiment avoir raison.
Gaspard du jour
Messages : 53
Enregistré le : lun. 11 juin, 2018 15:13
Mon piano : Bechstein

Re: Lucas Debargue

Message par Gaspard du jour »

Du Facebook de Lucas Debargue.
https://www.facebook.com/lucas.debargue

After receiving numerous irritated comments under recent reels involving variations on Chopin etudes, in which strangers address to me as if I were their dog, I thought again about a topic which already has obsessed me for a while. So I wrote a little text and decided to share it with you.
:::: On Chopin integrists ::::
it’s something I already noticed, that a substantial amount of pianists and piano music lovers can’t help but feeling entitled to “protect” jealously, as a relic, the memory of the great Frederic Chopin.
As an admirer of Chopin myself, it’s a struggle for me to know where these people get this entitlement from. They didn’t know Chopin personally and one can hardly believe that being a student of a student of a student of a student of a student of Chopin gives a particular legitimacy regarding the interpretation of his works - as if there were secrets that only THEM could get access to : seems more like an esoteric private club than proper transmission.
So, if it’s not about that, I guess that they may simply feel entitled because they love this music very much - which is a way better reason. But is it unconditional love ? I am afraid it isn’t. It seems that integrists want to belong to the “good ones standing for the one and only truth” - a seed that has produced more inquisitors than artists -, which makes them believe than by investing their faith into a certain “tradition”, they might be upgraded one day to the status of “guardian” of this tradition.
To kill the musician in oneself to give birth to the critic is a difficult process - unless for the lazier ones, who would choose to be critic before putting any effort at becoming a better musician -, but the dominating ideology in classical music somehow encourages it : compare the others between them rather than compare yourself to yourself to improve / always judge, comment, praise or condemn rather than take any interpretation as food for thought / don’t study music deeply - harmony, counterpoint, forms - just learn a few anecdotes on musicians to impress your audience / tell everyone that “only the score matters”, but actually base your interpretation on “reference” recordings, etc etc
Well… I don’t think Chopin needs to be protected against anyone nor anything : his masterpieces stand very well for themselves ; they shine through the centuries and survive excellently despite the weight of all these hands that sweat on them constantly since they got published. I would dare saying that Chopin’s compositions probably suffer more from this religious approach - which, as a religion, also had its apostles and apocryphal texts - than from the variations they could inspire to somebody who’s practicing them for years and looking for any trick that could help refreshing his ears and ease his hands’ independence.
Creating a personal technique and inventing new ways of practicing were actually exactly what Chopin did himself : but integrists don’t see their god as an inspiration to follow ; they see it as an untouchable stone, with their eyes blinded and ear made deaf by loads of prejudices accumulated by generations of commentators. They prefer to stay in a dark place, repeating laboriously urtext fingerings, nose on the keys - or be so obsessed by the “text” that they don’t care about its spirit anymore : this is how they expect to get rewarded one day. They would probably be scared to get closer to their god : Chopin has to remain at a good safe distant from them, so they don’t burn themselves with his music. It’s not surprising from a critic - who has such thin skin, and such sensitive stomach and nerves -, but very much from a musician.
To let oneself get burned by the most beautiful art : isn’t it the all point, whatever shape it may take on the way ? To move from a cosy dogma towards a life of risks and discoveries ? This is what is known under the beautiful name of “enthusiasm”…
LD
pianojar
Messages : 7867
Enregistré le : jeu. 25 juin, 2015 17:44
Mon piano : Yamaha GA1
Localisation : Oise

Re: Lucas Debargue

Message par pianojar »

Merci
Il ne va encore pas se faire que des amis mais heureusement qu’il existe !
Gaspard du jour
Messages : 53
Enregistré le : lun. 11 juin, 2018 15:13
Mon piano : Bechstein

Re: Lucas Debargue

Message par Gaspard du jour »

pianojar a écrit : mar. 27 mai, 2025 14:56 Merci
Il ne va encore pas se faire que des amis mais heureusement qu’il existe !
Mais ce n’est pas facile d’exister comme ça ...
Avatar du membre
fritz
Messages : 3675
Enregistré le : ven. 13 nov., 2020 23:37
Mon piano : Pleyel Modèle F - 1927

Re: Lucas Debargue

Message par fritz »

J'aime bien ce texte même si je ne suis pas d'accord sur le fait que ne pourraient se constituer critiques que les musiciens
pianojar
Messages : 7867
Enregistré le : jeu. 25 juin, 2015 17:44
Mon piano : Yamaha GA1
Localisation : Oise

Re: Lucas Debargue

Message par pianojar »

Gaspard du jour a écrit : mar. 27 mai, 2025 15:18
pianojar a écrit : mar. 27 mai, 2025 14:56 Merci
Il ne va encore pas se faire que des amis mais heureusement qu’il existe !
Mais ce n’est pas facile d’exister comme ça ...
Je crois qu’il a bien évolué par rapport à la critique ou plutôt à certains critiques. J’avais eu la chance d’échanger quelques mots avec lui lors d’un concert salle Cortot où il était venu en auditeur. La discussion avait porté un moment sur les critiques et cela semblait effectivement l’affecter un peu. C’était peu après le fantastique récital qu’il avait donné à la philharmonie et je lui avais dit qu’un artiste qui remplissait la philharmonie un lundi soir avec un programme Schubert Szymanow’sky avec une standing ovation pouvait faire fi de certains critiques parisiens (suivez mon regard ”Casse’art” et consorts !
Je pense qu’il a depuis intégré et digéré cela et que honorer la musique lui importe plus que quelques critiques de poulailler.
poppotame
Messages : 1453
Enregistré le : ven. 26 juin, 2015 15:23
Mon piano : Fazioli F183
Localisation : Roquefort les Pins
Contact :

Re: Lucas Debargue

Message par poppotame »

.
Avatar du membre
Christof
Messages : 8277
Enregistré le : lun. 18 avr., 2016 17:08
Mon piano : Yamaha G3
Localisation : Paris

Re: Lucas Debargue

Message par Christof »

pianojar a écrit : mar. 27 mai, 2025 14:56 Merci
Il ne va encore pas se faire que des amis mais heureusement qu’il existe !
Si c'est ce genre d'amis dont il parle dans son message, tant mieux. Et il faut rester économe de son mépris, en raison du nombre de nécessiteux. Mais c'est sûr qu'il fallait ici réagir.
Lucas est un pur artiste, au coeur pur, qui vole dans le ciel et ce sont, pour moi, des artistes comme lui qui rendent la musique "classique" encore vivante.

La critique est aisée et l'art est difficile (Philippe Néricault - 1732) : ainsi perdure le monde foireux où, le plus souvent, les critiques n'étalent leur soi-disant science que pour mieux tenter de se faire mousser.
Modifié en dernier par Christof le dim. 01 juin, 2025 13:23, modifié 1 fois.
woody_haleine
Messages : 546
Enregistré le : mer. 15 mai, 2024 17:05
Mon piano : Yamaha C109 made in indonesia

Re: Lucas Debargue

Message par woody_haleine »

C'est un des problèmes des réseaux sociaux, c'est qu'il est justement facile de donner un avis et le paiement d'un abonnement internet le permet.

Avec un travers que des choses absolument sans aucun intérêt prennent une ampleur délirante et polluent les data center bien inutilement.

Si on ajoute à ça les fake news ou fake vidéo, c'est sans fin.

La meilleur réponse à tout ça c'est le silence : "ce que le public te reproche, cultive le c'est toi" Jean Cocteau

sur un autre sujet, un point qui m'a un peu étonné c'est le sponsor du festival de Cannes par Tik Tok autre vaste sujet et paradoxe.
Gaspard du jour
Messages : 53
Enregistré le : lun. 11 juin, 2018 15:13
Mon piano : Bechstein

Re: Lucas Debargue

Message par Gaspard du jour »

woody_haleine a écrit : dim. 01 juin, 2025 12:43 C'est un des problèmes des réseaux sociaux, c'est qu'il est justement facile de donner un avis et le paiement d'un abonnement internet le permet.

Avec un travers que des choses absolument sans aucun intérêt prennent une ampleur délirante et polluent les data center bien inutilement.

Si on ajoute à ça les fake news ou fake vidéo, c'est sans fin.

La meilleur réponse à tout ça c'est le silence : "ce que le public te reproche, cultive le c'est toi" Jean Cocteau

sur un autre sujet, un point qui m'a un peu étonné c'est le sponsor du festival de Cannes par Tik Tok autre vaste sujet et paradoxe.
Le silence n'est pas la meilleure réponse pour Debargue. C'est même mauvais pour lui.
Et c'est pourquoi il continue.
Gaspard du jour
Messages : 53
Enregistré le : lun. 11 juin, 2018 15:13
Mon piano : Bechstein

Re: Lucas Debargue

Message par Gaspard du jour »

# 2
https://www.facebook.com/lucas.debargue

Before Whitsun, here’s a tribute to all musicians and music lovers whose duty is to get it right, preserve proper playing, and never miss a chance to bring the stray sheep back into the fold.
⸮ (irony punctuation)
ON RIGHT STYLE, RIGHT TEMPO AND MUSICAL NATIONALISM
:::: The Right Style ::::
No spoiler: you won’t find here the map to the holy grail every serious pianist is searching for on this earth—how to play Bach, Beethoven, Chopin in the style. But you might, I hope, find some food for thought if you like.
If you’re a pianist yourself, or a piano music lover, you’ve probably heard this melodious sentence at least once in your life after playing: “This is not Beethoven.” Was it from a teacher? A critic? A colleague? Your mother? If you were still reluctant to believe there’s a way to play that is Beethoven—and another that isn’t—this likely settled it.
It even became your absolute priority: to play what is Beethoven, and to avoid any influence that might lead you off track. Your passion for music and your pursuit of interpretation became focused on one goal: to play in the right style. Anything considered not in style began to seem like a contaminant—something to be kept away from the healthy, pure body of the music. To achieve this, you listen to the undisputed “reference” recordings of the pieces you play—as a starting point. You attend masterclasses, as much as your finances allow, given by those said to know what is and what isn’t. You dream of becoming the performer after whose concert an audience member might exclaim, “This is Beethoven!”
Some friends of yours, not particularly fond of classical music, ask you why you don’t improvise or play your own compositions. Shrugging your shoulders with a knowing smile, you avoid offending them by explaining how far they are from understanding the greatness of your mission: to play what is Beethoven for the most purely minded audience, the ones searching for it.
Sometimes, you say publicly that “classical music is for everyone,” trying to leave as many doors open as possible and to appear as liberal as one can be. But deep down, you think classical music is reserved for a chosen few—those who truly understand what is and what isn’t. You secretly believe that converting the masses to your art would be hopeless—and you often think that what you’re doing is the most difficult job in the world.
When working on a piece, you take little interest in the details of musical structure or harmony. You learn the notes after a rough analysis (even this is optional, considering you have recordings to help grasp the piece as a whole) and go straight to the essential matters: fingerings, of course, and then… the style.
For Bach, you choose your school: either sentimental (cosmopolitan cocktail) or dry (a shot of gin);
for Mozart, you become obsessed with the evenness of sixteenth notes and the importance of jumping gracefully between phrases (the childish side of divine Mozart mustn’t be missed), with added seriousness, of course, when the piece is in a minor key ; last but not least, watch your ornamentation — the experts in this field are like snipers, ready to take you down for a single tasteless trill;
for Beethoven, you always search for the engine beneath the notes — the metronome helps you finding it — and when it comes to volume, think of it like adjusting your speakers: Beethoven should sound louder than Mozart, but not as overwhelming as Liszt, according to common practice.;
for Chopin, two schools: either the dissolving rubato, making a phrase that began solidly end in a liquid state, to the delight of romantic hearts; or pragmatism, with hands strictly together and no more timing freedom than the strict minimum;
for Liszt: just practice octaves, keep your foot on the right pedal, and wait a bit longer on any strange harmony;
for Russian music: banging allowed;
for French music: absolute interdiction to play louder than forte—and you’ll need to learn from a French master the “impressionistic” forte, the kind that would never disturb your neighbours while practicing. Etc., etc.
Your profession consists in adjusting to the right parameters depending on the composer, and being recognised for it. Of course, some composers “fit” you better than others. It’s not rare to hear in the corridors of a music school: “You should play this—it suits you very well.” You didn’t know, before hearing this, that music could be compared to boots and clothes—but now that you do, you never miss a chance to share this knowledge with colleagues, encouraging them to play what fits them best.
You had doubts, at times, during your years of study: “Is interpretation only a matter of playing in the right style? Isn’t there something more?” You felt something unusual, something different, when listening to interpreters like Horowitz, Koczalski, Friedman, Cortot, or Samson François — but you couldn’t quite put it into words. “Interpretation” had already been defined for you as “playing in the correct style,” and the most respected living masters never missed an opportunity to remind you that “the greatest did nothing more than play the notes,” or that “by doing the least, you get closer to the truth.”
So you left behind the names of those strange, fascinating pianists and began favoring less idiosyncratic profiles. For you, having “too much” personality seemed to betray the respect a performer owes the composer. You began to question romanticism in interpretation and to cringe when hearing those old recordings, full of elements not written in the score. Gradually, the most radical strands of contemporary atonal music started to seem like the most legitimate way to remain involved in classical music. “Beauty” became, for you, an abstract and flexible concept, no longer connected to skin-deep emotion — even if, to defend your new ideological stance, you’d still claim to be moved to tears and shivers by the most erratic combinations of sounds.
You grew to admire composers whose scores are meticulously detailed, leaving no room for performers to overlook their markings. Little by little, you were becoming a gatekeeper — one who protects the musical text from the intrusion of overly free-minded interpreters.
The years passed. You became a respected master yourself, chasing bad taste wherever it appears in someone’s playing, still searching for the perfect style for yourself and your students—playing and recording the same pieces again and again, to get closer to the truth, because in the last version, you still did too much for your taste (which has improved with age).
You now consider yourself humbly satisfied, remembering with wet eyes your teenage years, when you were recklessly learning music so fast, dreaming of a bigger, better world. It’s such a relief for yourself that you chose to make it narrower.
:::: The Right Tempo ::::
“Too fast!” “Too slow!” shouts the football commentator at every attempt by the team to score a goal; or your partner during your attempt to make an intimate encounter exceptionally entertaining; or your examiner when you’re taking your driving test...
The same goes for the teacher, the critic, the jury, and the random stranger on social media commenting on your playing after hearing just a few minutes: it seems no one needs to listen more than a few bars to make up their mind about the tempo. You see how things are much easier than they seem in classical music: it’s either right or wrong!
The right tempo is the one that reminds you—consciously or unconsciously—of your favorite version of the piece; the one that doesn’t distract you with worries about unpaid bills or your next meal; the one that leaves all your organs peacefully in place under your chest.
The wrong tempo is anything other than the right one: when you start scratching yourself, hear things you’ve never noticed before, breathe more heavily during a crescendo, feel the music move and speak rather than simply flow—which keeps you from having thoughts, instead of letting them be accompanied by a pleasant sound; when you perceive any kind of meaning in what you hear (which can be so uncomfortable), these are clear signs of a wrong—or even super-wrong—tempo.
There’s a flood of arguments helping commentators prove it’s too slow or too fast: “At Bach’s time, instruments technically couldn’t be played at that speed,” suggesting that we should faithfully observe certain restrictions today, even on modern instruments; or “It can’t be so slow because that great pianist, in his legendary recording, played it faster,” implying that this legendary pianist should rank right after the score in your order of priorities. What can we do? He or she was right, and you’d be wrong to do things differently. Like that famous actor who went into the shop now famous for its long queues: it must be really good if that god or goddess passed its doors. Classical music shouldn’t be hard, once again: just practice your fingerings and follow the signs.
How to find the right tempo, then? “I want to find the right tempo!” shouts the classical musician who’s already gone through a long quest to find the right style. Well, it seems to depend on a crucial choice: either you believe tempo exists independently, apart from the piece; or you believe tempo belongs to the piece—and maybe, like all other musical parameters, is altered by many environmental factors: the hall, the mood, the piano, and so on. The second choice may bring you quite a few upset comments, but you’ll always have a question ready in your pocket: when someone says “too slow,” answer, “Compared to which tempo?” If your commentator says “the right one,” congratulations—you’ve met a true believer.
:::: An open temporary conclusion, passing by musical nationalism ::::
So, classical music may not be so complex in the end, if it’s just about practicing to get things right: what a relief! I had caught myself thinking that musical interpretation might involve challenges beyond mechanical skills, correct tempo, and style, but I am now happy to finally join the peaceful herd of humble music servants who don’t question what is clearly just a truth to follow and obey.
There’s still much left to do on the way to getting things right, though… Take this crucial topic for classical music lovers and performers (some journalists love bringing it up): can anyone without Polish blood truly play a Chopin mazurka with the right spirit? What about French music — are French musicians better at playing it than others? And Russian musicians with Russian music? This issue of nationality, borders, and blood suddenly gives music a very tribal flavour… Now, when practicing a piece, I might see flags and uniforms and hear the noise of boots — will that help me play in the right style and tempo?
Maybe music is not such a universal language after all — despite the dream I had some time ago; maybe what matters most is the national aspect of cultures? What if universalism were a naive (some would even say stupid) idea, and the supposed superiority of certain cultures over others — all supposedly engaged in a civilisational competition — an obvious fact only questioned by fools? Damn, how much I don’t want to be a fool… I want to be right: then the fastest way might be to join those most convinced that “the others are wrong”! And to believe with them — not too loudly, please, to avoid unnecessary debates — that classical music is the most superior form of musical art. And I don’t need to know the other forms, of course, to make such a statement. That belief brings me great comfort — after all, I’m obviously on the right side of it.
Becoming a believer in musical nationalism, I certainly wouldn’t waste time studying harmony if an altered dominant chord in Bach has nothing in common with the same chord in Fauré, simply because the former is German and the latter French…
I should get to know my most French side better too, and maybe take advantage of it, after hearing so many people say: “Of course you play Debussy well — you’re French.” Yes, obviously it’s a matter of culture: someone who didn’t grow up in France — with its typical houses, fields, hills, baguette, wine, and cheese (so clearly connected to Ravel’s sense of melody — who would dare deny it? That Daphnis has more in common with Roquefort than Gorgonzola?) — like me, couldn’t possibly play something that’s supposed to sound like France, as musical nationalists claim. It hardly occurs to me that this extrapolation might be just as naive as universalism — and it’s so nice not to feel alone with this view, in classical music circles where musical nationalism is preached as if it were an unquestionable truth.
Why bother with the fact that Bach deliberately studied and absorbed French and Italian styles? That would only complicate neat national categories. He was German, and German music should be seen as a whole, like a national cooking recipe. But aren’t Sauerkraut and Choucroute the same thing? Then… is it French or German? If this is the most important thing in the world — to draw the border exactly where it should be to separate identities — it turns out to be much more complicated than I was told…
So yes, I’ll go back to “getting things right” — no need to understand too much. And instead of overstepping myself with the sin of thinking out loud, I’ll shut up, bow my head, and do my penance. Just like a good, humble classical musician should.
⸮ (irony punctuation)
LD
Répondre