Hier j'ai bien envoyé !
J'ai mis une petite goutte sur toutes les agrafes sauf les 10 notes les plus hautes ...
Pour les notes à problèmes, j'ai mis plus haut et en plus grande quantité.
Aujourd'hui le son est bien soyeux et dynamique, les harmoniques genantes sont toujours présentes mais bien estompées.
Cet article sur le sujet, ou il est évoqué aussi, la vaporisation des marteaux, il y a un YT sur la question mais je ne suis pas équipé et je veux creuser cette méthode à l'alcool.
https://my.ptg.org/communities/communit ... 97ec917c5a
notamment ce témoignage :
Alcohol w/water will only tend to make the
>felt expand sufficiently to add resilience back into the wool fiber, which
>will make the hammer more springy. This will make the hammer give a wider
>range of dynamics in playing. I have not found the treatment to have any
>negative effects, other than distorting the shape somewhat. I use this
>method, often, on "quarried" hammers with good results.
et celui-ci
I would use more like a 80 to 20 mix... 20 % water. Much more forgiving.
Especially if you've never done this before. And dont soak the
suckers... just drip in about 5-6 drops down the shoulders, the idea
being to avoid more then minimal amount getting in under the crown area.
Puff up the shoulders all you want, but leave the crown hard... Reshape
and needle as usual afterwards.
I've seen even grossly overdone jobs return to cast iron hard given
enough time and play. But if you soften the crown area.. my experience
is that the hammers will just wear right out.
I like Rogers Steam voicing better then this water alcohol trick... tho
I've used both with success. Still... even with hard hammers... I find
that needling is in the end the best... tho I didnt always think that
way.
Depuis que j'ai mis le doigt sur ce problème, je l'entend de plus en plus souvent sur des albums avec des pianistes et des productions de qualité !?